شروع دوباره با دانستن ...

یادداشت ها و ترجمه هایی در زمینه ی جامعه شناسی، زندگی، کار و ...

شروع دوباره با دانستن ...

یادداشت ها و ترجمه هایی در زمینه ی جامعه شناسی، زندگی، کار و ...

ارزیابی نتایج سیاست ها 

دوم، پژوهش جامعه شناختی می تواند به ارزیابی نتایج اقدامات سیاسی و اجتماعی در عمل کمک کند. هر برنامه ای برای اصلاحات عملی ممکن است نتواند به آنچه طراحان آن در نظر داشتند برسد، یا ممکن است پیامدهای ناخواسته ناخوشایندی به دنبال داشته باشد. برای نمونه، در سال های بعد از جنگ جهانی دوم، مجتمع های مسکونی بزرگی در مراکز شهری بسیاری از کشورها ساخته شد. این مجتمع ها به این منظور طراحی شده بودند که برای گروه های کم درآمد نواحی فقیرنشین شهری مسکن هایی با استانداردهای بالا فراهم کنند و مراکز خرید و سایر خدمات شهری را در نزدیکی آن ها مستقر کنند. اما پژوهش ها نشان دادند که بسیاری از مردمی که خانه های قبلی خود را ترک گفته و به این برج های بلند مسکونی نقل مکان کرده بودند احساس انزوا و بدبختی می کردند. ساختمان های بلند و مراکز خرید در این نواحی فقیرنشین غالباً کهنه و مخروبه می شدند و بستر مناسبی برای رشد راهزنی و سایر جرائم خشونت آمیز فراهم می کردند.

خود روشنگری

سوم، و از جهاتی مهم تر، این که جامعه شناسی می تواند ما را به خود روشنگری، یعنی فهم هرچه بیش تر خویشتن مان مجهز کند. ما هرچه درباره چرایی اعمالی که انجام می دهیم و درباره عملکردهای کلی جامعه مان بیشتر بدانیم، به احتمال بیشتری می توانیم بر آینده مان تاثیر بگذاریم. نباید تصور کنیم که جامعه شناسی فقط در خدمت سیاستگذاران است - یعنی گروه های قدرتمند- تا با آگاهی و اطلاع دست به تصمیم گیری بزنند. نمی توان فرض کرد که صاحبان قدرت همیشه منافع گروه های فاقد قدرت و امتیاز را در سیاست های خود در نظر می گیرند. گروه های خود-تنویریافته اغلب می توانند از پژوهش های جامعه شناختی بهره ببرند و به شیوه موثری در مقابل سیاست های الکلی های گمنام، یا جنبش هایی اجتماعی مثل نهضت محیط زیست، مثالهایی از آن گروه هایی اجتماعی هستند که مستقیماً در پی محقق ساختن اصلاحات عملی بوده اند و موفقیت درخور توجهی نیز کسب کرده اند.

برگرفته از کتاب جامعه شناسی آنتونی گیدنر ترجمه چاوشیان

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.